Grywalizacja tak naprawdę nie jest pojęciem nowym, programy lojalnościowe linii lotniczych czy motywacja socjalistycznych rządów oparta na przodownikach pracy, stanowią już wczesne przykłady tej metody motywacyjnej. Termin ten, czy właściwie terminy stosowane przemienne – gamifikacja/ grywalizacja rozpowszechniły się na szerszą skalę w drugiej połowie 2010 roku. Zaczęły wzbudzać zainteresowanie osób zajmujących się zarządzaniem, programistów, sprzedawców.

 

Skąd tak wielkie zainteresowanie procesem wykorzystywanym już od lat? 

Kadra zarządzająca spotkała się z ogromnym problemem w postaci spadku efektywności dotychczasowych technik motywowania, marketerzy napotkali na swojej  drodze do sukcesu kryzys zaangażowania konsumentów a programiści zobaczyli ogrom możliwości jaki daje świat gier w zestawieniu z rewolucją technologiczną.  Nie bez znaczenia był również raport Nielsena (Factors that Impact How We Grocery Shop Worldwide ), który wykazał, że aż 7 na 10 konsumentów przyznaje, iż nagrody płynące z kart lojalnościowych mają wpływ na ich decyzje zakupowe. 

Dzięki grywalizacji powstały narzędzia pozwalające  na projektowanie  interakcji a interakcja ciągnie za sobą wzrost zainteresowania, edukację, zwiększenie sprzedaży, usystematyzowanie wiedzy. Gamifikacja pozwoliła również na okiełznanie chaosu komunikacyjnego, zebrała w jednym miejscu wszystkie niezbędne elementy komunikacyjne. 

Czym więc jest współczesna grywalizacja? To nic innego jak wykorzystywanie elementów gier oraz zasad gier jak i samych zasad projektowania gier do rozwiązywania problemów,  które grami nie są. Gry rządzą się jasnymi prawami i zasadami, przeniesienie tego mechanizmu na płaszczyzny związane z zarządzaniem oraz sprzedażą powoduje stworzenie konkurencji między uczestnikami, która prowadzi do satysfakcji oraz wzrostu zaangażowania wg konkretnych wytycznych. 

Każda gra składa się z wielu elementów, dzięki którym gracze angażują się w nią i spędzają wiele czasu na graniu. W grywalizacji jak w każdej grze ustalane jest „wynagrodzenie” – często są to różnego rodzaju punkty pozwalające na budowanie statusu wśród społeczności graczy. Również istnieją poziomy, które sprawiają, że wspinamy się ku wygranej. Przekroczenie kolejnego poziomu bardzo często oznacza zdobycie szerszej wiedzy czy też wykonanie odpowiedniego zadania. 

Co możemy zyskać z wprowadzania grywalizacji? Przede wszystkim wzrost zaangażowania pracowników, narzędzia motywacyjne, wzrost produktywności, wzrost satysfakcji z pracy, stworzenie możliwości rozwoju, realizacja celów biznesowych, stworzenie środowiska sprzyjającego wymianie informacji, umocnienie więzi społecznych w zespole, rozwój współpracy, empatii.

Jak w każdej grze i również w grywalizacji, nie możemy zapomnieć o nagrodach, muszą być one na tyle interesujące, że pozwolą na zbudowanie oraz umocnienie prestiżu osób wyróżnionych. 

To pokrótce teoria, następnym razem postaramy się przygotować kilka fajnych przykładów. 

Więcej tutaj: http://progamification.com/pl/ 

 

 

Wpisz kod z obrazka Kod antyspamowyOdśwież w pole i Wyślij