Visual Merchandising to sztuka zaprezentowania produktu w sposób zwiększający jego sprzedaż poprzez zwiększenie estetyki ekspozycji oraz wzmocnienia wizerunku marki.

 

Podstawową zasadę VM można zawrzeć w haśle: właściwy produkt na właściwym miejscu, w odpowiednim czasie, ilości, z dobrze ustaloną ceną i we właściwych warunkach. Dynamika sprzedaży produktów uzależniona jest w głównej mierze od tego gdzie, kiedy i jak eksponujemy towar.  Klienci zazwyczaj wrzucają do koszyka, to co najlepiej wyeksponowane i najłatwiej dostępne, czyli na odpowiednim miejscu. VM bazuje na regułach rządzących percepcją oraz przyciąganiem uwagi. Nie bez powodu przy kasach znajdują się batoniki oraz drobne produktu. 

Odpowiedni produkt na odpowiednim miejscu. 

Rozmieszczając produkty na półkach, ważne jest właściwy rozpoznanie grupy celowej, czyli potencjalnych konsumentów. 

Oto przykład z książki Paco Underhill „Dlaczego kupujemy”. Autor opisuje case z supermarketu, którego problemem była słaba sprzedaż produktów dla zwierząt. Drobne smakołyki oraz przekąski nie sprzedawały się. Ustawione kamery przy półkach bardzo szybko rozwiązały problem. Okazało się, że głównymi nabywcami tych produktów są dzieci oraz osoby starsze a produkty ustawiono na wyższych półkach, co stanowiło problem dla tej grupy klientów, po prostu z nich rezygnowali. Rozwiązanie problemy okazało się bardzo proste, przeniesiono tę grupę produktów na niższe półki, co spowodowało automatyczny wzrost sprzedaży. 

VM jednak to nie tylko ułożenie produktów na półce, to również wszystko obok jak i na zewnątrz sklepu. Odpowiednia oprawa wizualna sklepu, reklama zewnętrzna, aranżacja witryny, strefa wejściowa do sklepu może skutecznie zachęcić nowych klientów do odwiedzenia naszego miejsca. W przypadku aranżacji tej strefy warto pamiętać o zasadzie, że czasami „mniej znaczy więcej”. Nadmierna ilość reklam na zewnątrz sklepu wprowadza zamęt komunikacyjny, należy zadbać o to, aby klient wiedział co w sklepie znajdzie. Reklama zewnętrzna powinna być jasnym drogowskazem do celu. Bardzo często dostawcy produktów do naszych sklepów zasypują nas plakatami reklamowymi, warto podejść do tego selektywnie i wybrać te, które najlepiej oddadzą charakter naszego miejsca. 

Klienta przekraczającego próg naszego sklepu musi powitać odpowiednie oświetlenie, muzyka, zapach oraz odpowiednio rozmieszczone materiały POS.

Muzyka jest ważnym czynnikiem, często bagatelizowanym przez sprzedawców. Odpowiednio dobrana może dynamizować sprzedaż ale zbyt głośna może zniechęcać. Zdarza się, że zapomina się o zapachu, zapach świeżo pieczonego chleba sprawia, że klienci kupują więcej i chętniej.  

Visual Merchandising to taki cichy sprzedawca, właściwe wprowadzenie zasad VM w sklepie potrafi zdziałać więcej niż najlepszy sprzedawca. Dzięki niemu zapewniamy klientowi idealne warunki robienia zakupów a produktom zaś jak najlepszy sposób ekspozycji prowadzący do zwiększenia obrotów. 

 

Wpisz kod z obrazka Security codeRefresh w pole i Send