
- 20.12.2015
- 0 komentarzy
Business Case: Pułapki pomiarów efektywności wdrożeń projektów zarządzania kategorią
Podczas warsztatów Trio Conferences, wspólnie z Kompania Piwowarska prezentowaliśmy Business Case, który między innymi pomoże uniknąć pułapek przy pomiarze efektywności wdrożeń projektów CatMan, poniżej specjalnie dla Was podsumowanie.
Rozwój kategorii poprzez wdrożenie projektu zarządzania kategorią w sieci Alma, 2012
GŁÓWNE ZAŁOŻENIA PROJEKTU: rozwój kategorii piwa na polskim rynku
CZAS TRWANIA: wdrożenie: czerwiec 2012
monitoring: lipiec – grudzień 2012
SKALA PROJEKTU: supermarkety premium: 34 sklepy sieci Alma, cała sieć
UCZESTNICY: Kompania Piwowarska, Alma, PRO Business Solutions
WYKORZYSTANE NARZĘDZIA DO ANALIZY WDROŻENIA: system PRO.Display / realogramy
Rozwój kategorii poprzez jej wzrost wartości i wolumenu był główny celem projektu:
- wzrost wartości jak i wolumenu całej kategorii,
- tempo zmian szybsze w stosunku do rynku,
- wzmacnianie siły i obecności marek z segmentu cenowego,
- mainstream i premium,
- umacnianie pozycji marek międzynarodowych,
- efektywne wprowadzanie na rynek ciekawych gatunków piwnych jak i nowych marek,
- podniesienie atrakcyjności kategorii piwa na tle innych kategorii, jako że ta jest ważna w masie marży detalisty,
- eksponowanie kategorii w ciągach chłodniczych i umożliwianie nabywcom zakupu piwa prosto z lodówki,
Projekt składał się z kliku etapów, był szyty na miarę:
- Analiza obecnej kondycji całej kategorii piwa w Almie
- Identyfikacja mocnych i słabych stron stron kategorii piwa w sieci Alma na tle supermarketów premium
- Identyfikacja szans dotyczących dalszego rozwoju kategorii piwa, biorąc pod uwagę również dane shopperskie
- Rekomendacje asortymentowe oraz ustawienia produktów na regałach i ciągach chłodniczych dla każdego ze sklepu z osobna (34 planogramy)
- Przygotowanie projektu zabudowy kategorii, jej wyróżnia na tle innych w sklepie
- Wdrożenie w życie przygotowanych rozwiązań
- Monitoring dotyczący zarówno wyników sprzedaży jak i utrzymania wyżej określonych rozwiązań na poziomie każdego pojedynczego sklepu
System PRO.Display:
- łatwy we wdrożeniu system do audytów ekspozycji onshelf i offshelf
- monitorowanie obecności produktów, materiałów POS i innych parametrów
- wiarygodność sprawdzania > 99%
- analiza od 1 do 100 parametrów
- bezproblemowe wdrożenie nawet w ciągu 2 tygodni
- optymalizacja kosztu weryfikacji pojedynczej ekspozycji
- szybsze wdrażanie standardów
- stała kontrola jakości
- błyskawiczne raporty
Sukces projektu oraz wzorowy sposób jego przeprowadzenia może być wzorem „best practice” dzięki…
- partnerskim relacją pomiędzy Almą a Kompanią Piwowarską, które umożliwiły wspólne prowadzenie projektu, identyfikowanie mocnych i słabych stron kategorii piwo, tworzenie szans oraz eliminację zagrożeń
- wymianie wiedzy i doświadczenia, które były kluczowe. Władze sieci Alma postrzegają Kompanię Piwowarską jako rzetelnego i godnego zaufania partnera biznesowego, posiadającego rozległą wiedzę i „know how” w dziedzinie produkcji i sprzedaży piwa, dzielącego się innowacyjnymi rozwiązaniami i pomysłami na ciągły rozwój biznesu
- wymianie danych, która umożliwiła stały monitoring wyników sprzedażowych w kategorii piwo, w tym rozliczania z osiąganych rezultatów i ustalonych celów, zbieżnych dla obu stron
Niewątpliwie na sukces wpłynęło kilka czynników, takich jak…
- identyfikacja szans rozwoju biznesu - patrząc na obraz całego rynku piwnego w Polsce, przełożenie tych szans na działania strategiczne
- spójność działań ze strategią rozwoju piwa - działania spójne ze strategią sprzedaży są w stanie efektywnie wpływać na wzrost wartości oraz wolumenu kategorii piwa jak również produktów Kompanii Piwowarskiej
- skuteczna komunikacja: gdzie przy tak kompleksowym projekcie ważną rolę odegrały elementy dotyczące skutecznej komunikacji wśród zespołów odpowiedzialnych za określone zadania w założonych ramach czasowych
- trafne rekomendacje: kompleksowość projektu wymagała od zespołów dokładności i precyzyjności w formułowaniu założeń i rekomendacji rozwiązań wspierających sprzedaż, szytych na miarę, biorąc pod uwagę dane shopperowe, rynkowe i klienckie
- wzorowa egzekucja: dzięki wzorowej egzekucji dotyczącej organizacji przebudowy kategorii i montażu zabudowy projekt mógł być wdrożony w każdym z 34 sklepów sieci Alma
- stały monitoring: stały co miesięczny monitoring pozwolił efektywnie wpływać na zmieniającą się sytuację na poziomie każdego ze sklepów z osobna.
Materiały źródłowe: Kompania Piwowarska SA, PRO Business Solutions.
Paweł Łazicki, Senior CategoryManagement & Trade Development Manager Kompania Piwowarska SA
Adam Beniowski, President of the Board PRO Business Solutions